مقایسه فولاد ضد زنگ سری 300، سری 200 و فولاد فریتی؛ کدام را انتخاب کنیم؟

انتخاب یک آلیاژ باید با بررسی دقیق نیازهای مشتری و کاربردهای مورد نظر انجام شود. قبل از ساخت قطعات یا استفاده از فولاد در یک پروژه، مهم است که به طور کامل نقاط قوت، ضعف و کاربرد آلیاژ را در ساختار مورد نظرتان بررسی کنید.

فروش اهن اصفهان و فروش اهن کرمان به صورت مستقیم و بدون واسطه

فولاد ضد زنگ، یک ماده با کیفیت است.

هنگامی که نوع گرید فولاد مورد نیاز به درستی مشخص شود، دوام ساختاری، مقاومت استثنایی در برابر خوردگی و جذابیت بصری را می تواند ارائه دهد. مقرون به صرفه ترین راه حل در طیف گسترده ای از برنامه ها و محیط ها، استنلس استیل است.

صدها نوع فولاد ضد زنگ برای انتخاب وجود دارد.

در اغلب موارد، فولاد ضد زنگ سری 300 به دلیل در دسترس بودن، سهولت ساخت، عملکرد استثنایی و عمر طولانی، انتخاب مناسبی است و بسیار مورد توجه قرار دارد.

نوسانات اخیر بازار ممکن است مشتریان را وادار کند تا گریدهای جایگزین را برای سری استاندارد 300 (304 و L 316) در نظر بگیرند. با این حال، جایگزینی یک گرید، همیشه راه حل خوبی نیست. طراحی ضعیف و انتخاب گرید نامناسب می تواند منجر به خوردگی یا شکست ساختاری و سایر پیامدهای اساسی شود که در نهایت، منجر به افزایش هزینه ها و گاهی اوقات آسیب به پروژه خواهد شد.

متأسفانه، تعداد افراد کمی هستند که انتخاب های ضعیفی انجام می دهند و نوع کاربرد مورد نیاز را دست کم می گیرند. هنگام در نظر گرفتن گرید فولاد، بسیار اهمیت دارد به یاد داشته باشید که کیفیت، قبل از هزینه، در طولانی مدت اهمیت پیدا می کند.

شاید به فکر استفاده از فولادهای ضد زنگ سری 200 باشید؛ پس به نکات زیر توجه کنید:

فولادهای ضد زنگ گرید 200 اغلب به عنوان جایگزینی برای سری 300 مطرح می شوند. هر دو، ساختار آستنیتی دارند و به جای محتوای نیکل، از منگنز و اغلب نیتروژن در ترکیب آن استفاده شده است. آنها مانند فولاد سری 300 به نظر می رسند.

آلیاژهای اصلی سری 200 برای اولین بار در آمریکای شمالی در دهه 1950 تولید شدند. آنها 16 درصد کروم داشتند؛ در مقابل آن، 18 درصد در گرید 304 و حدود نیمی از محتوای نیکل آن قرار دارد. از حدود سال 2005، سایر آلیاژهای سری 200 به سرعت در آسیا افزایش یافتند.

برای کاهش مقدار نیکل، تولیدکنندگان فولاد مجبور شدند محتوای کروم را بسیار کاهش دهند، در برخی موارد تا 12٪؛ در نتیجه، این آلیاژها از نظر مقاومت در برابر خوردگی، بسیار ضعیف تر هستند. در برخی موارد، مقاومت کمتری در برابر خوردگی نیز قابل قبول است.

در مواردی دیگر، بسیاری از تولیدکنندگان، مس را به آلیاژهای خود اضافه کردند تا نرخ عملیات سرد فولاد را کاهش دهند. اغلب این آلیاژهای کم کروم، استاندارد نیستند و برای استفاده در موقعیت هایی نظیر تماس با مواد غذایی، در کشور چین، ممنوع هستند.

در صنایع غذایی، اغلب آلیاژهای سری 300 تایید شده اند، استاندارد هستند و بهترین مواد انتخابی برای شرایطی است که فولاد باید در تماس با مواد غذایی باشد.

آلیاژهای کم کروم در فولاد سری 200 نیز پس از شکل‌گیری، و گاهی ماه‌ها بعد، مستعد ترک‌ خوردگی با تاخیر در شرایط سرد هستند. جوشکاری می تواند برای این سری فولاد، کمی چالش برانگیزتر باشد، به خصوص در مقاطع ضخیم تر.

کاربردهای اصولی زیادی برای این آلیاژهای سری 200 با محتوای کروم کم وجود دارد، به خصوص در مواردی که به مقاومت کمتری در برابر خوردگی نیاز است. انتخاب یک آلیاژ باید با بررسی دقیق نیازهای پروژه صورت بگیرد.

بررسی فولاد سری 300 در مقابل فولاد فریتی

هر یک از اعضای خانواده فولادهای ضد زنگ، نقاط قوت و ضعف خودشان را دارند. فولادهای زنگ نزن فریتی، دارای خواص مفیدی هستند؛ از جمله، نرخ انبساط حرارتی کمتر، هدایت حرارتی بالاتر، فرومغناطیس قوی و مقاومت بسیار بالا در برابر ترک خوردگی ناشی از تنش کلرید (SCC). هنگام انتخاب هر آلیاژ، مهم است که همه عوامل برای یک استفاده موفق را در نظر بگیرید.

خانواده فولاد فریتی از سری 409، با حداقل محتوای کروم 10.5٪ تا آلیاژهای فوق فریتی با مقاومت در برابر خوردگی حفره ای، قابل مقایسه با آلیاژهای آستنیتی با محتوای 6٪ مولیبدن است.

آلیاژهای ضد زنگ فریتی یا فاقد نیکل هستند یا مقادیر بسیار کمی از این عنصر را دارند، بنابراین هزینه عناصر آلیاژی مورد استفاده، کمتر است. با وجود این مزیت، توسعه خانواده فولاد فریتی در 10 سال گذشته، کمتر از رشد انواع فولاد آستنیتی سری 300 بوده است! اما چرا اینطور است؟

دلایل زیادی توضیح می دهد که چرا انواع گریدهای فولاد فریتی در 10 سال گذشته، در مقایسه با گریدهای فولاد آستنیتی سری 300 با استقبال کمتری روبرو بوده است:

1- محدودیت در مواد فریتی ضخیم تر

محدودیت‌هایی در مواد فریتی ضخیم‌تر وجود دارد؛ حداکثر ضخامت به عواملی از جمله اندازه دانه‌های بزرگ (شکل‌پذیری کمتر)، چقرمگی ضعیف (انتقال فولاد شکل‌پذیر به حالت شکننده می‌تواند تا 20 درجه سانتیگراد باشد)، تشکیل سریع فازهای بین فلزی در آلیاژ فریت گریدهای بالاتر و … بستگی دارد.

در نتیجه معمولاً مقاطع ضخیم‌تر در دسترس نیستند و حتی در صورت وجود، دستیابی به خواص مناسب در روش های جوشکاری، عملاً دشوار یا غیرممکن خواهد بود.

2- محدودیت کاربرد در دمای بالا

علاوه بر این، فولادهای زنگ نزن فریتی با محتوای کروم بیش از 12 درصد، در دمای بیش از 300 درجه سانتیگراد در معرض شکنندگی هستند و استفاده در دمای بالا را محدود می کند. سری 409، با محتوای کروم کمتر یعنی حدود 10.5-11.75٪، عموماً برای سیستم های اگزوز در وسایل نقلیه و برای مسیر گازهای خروجی بویلرها استفاده می شود.

3- از دست دادن قدرت و سختی

آلیاژهای ضد زنگ فریتی در دماهای بالا در مقایسه با آلیاژهای آستنیتی، استحکام خود را از دست می دهند. پس چقرمگی، یک مسئله بزرگ است.

4- شکل پذیری، چکش خواری و استحکام تسلیم

فولادهای ضد زنگ فریتی عمدتاً به صورت ورق با ضخامت های متنوع تولید می شوند. شکل پذیری آنها به طور کلی بسیار خوب است، و به فولاد کربنی شباهت دارد، اما به خوبی آلیاژهای آستنیتی سری 300 نیستند. آلیاژهای فریتی را می توان تنها تا حد متوسطی سرد کرد، اما در شرایط کاملاً آنیل شده استفاده می شود.

استحکام تسلیم آنها در دمای 20 درجه سانتیگراد می تواند کمی بیشتر از آلیاژهای آنیل شده سری 300 باشد؛ و مقاومت کششی آنها کمی کمتر است. شکل پذیری، با درصد ازدیاد طول اندازه گیری می شود در این فولاد، به طور قابل توجهی کمتر است.

فولاد فریتی و سری 300 از نظر خوردگی و محتوای نیکل چگونه اند؟

به هر حال، عدد معادل مقاومت حفره ای (PREN) فاکتوری برای نیکل ندارد؟ برخی از فرمول های PREN فاکتور کمی برای نیکل دارند، اما PREN مقاومت در برابر شروع حفره را توصیف می کند، در حالی که نیکل در کاهش سرعت انتشار حفره مهم است.

فولادهای سری 304 و L 316 در محیط های حاوی کلرید، بسیار حساس هستند؛ در حالی که آلیاژهای آستنیتی 6% مولیبدن، بسیار مقاوم بوده، و تقریباً به اندازه آلیاژهای سوپردوپلکس مقاوم هستند.

با این حال فولادهای فریتی به شدت در برابر شکنندگی هیدروژنی حساس هستند، در حالی که سری های 300 حاوی نیکل، اینگونه نیستند.

در حالی که هزینه عناصر آلیاژی در فولاد فریتی ممکن است کمتر از آلیاژ آستنیتی معادل سری 300 باشد، اما هزینه تولید، بیشتر است، بنابراین تفاوت قیمت بین آنها کمتر از چیزی است که انتظار می رود. در دسترس بودن کمتر شکل فولاد تولید شده، اندازه ها، پوشش های سطحی و سایر عوامل تجاری نیز استفاده از آنها را محدود کرده است.

مهم است که بدانید هنگام انتخاب هر آلیاژ، باید همه عوامل را برای استفاده موفق را در نظر بگیرید. می توانید برای خرید ورق فولادی سری 300، با کیفیت عالی و قیمت مناسب با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بزرگترین مجموعه فروش میلگرد اصفهان و سایر اهن الات اصفهان با بهترین قیمت.برای استعلام کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *