آهن آلات و مشخصات کاربردی آن

در این سایت نکاتی که برای خرید آهن باید رعایت کرد را به شما آموزش می دهیم . تیرآهن داری سه نوع استاندارد جهانی می‌باشند. در هنگام خرید باید به این استانداردها توجه کرد.

تیرآهن IPE :این نوع تیرآهن ها در بازار چین و روسیه تهیه می شود. شکل ظاهری این محصول I   است. ضخامت این نوع آهن ها ثابت اند.

تیرآهن INP ضخامتی نازک دارد از استاندارد های کارخانه جات چین و روسیه می باشد. نوعIPN شیب ملایمی در بال مشاهده می شود. شبیب در بالهایشان یکسان نیست که با فاصله گرفتن از جان تیرضخامت بالها کاهش می یابد.

شایان ذکر است که تیرآهنهای استانداردINP مقاطع مختلفی دارند از جمله:۸۰ ،1۰۰ ،12۰ ،1۴۰ ،1۶۰ ،1۸۰ ،2۰۰ ،22۰ ،2۴۰ ،2۸۰ ،3۰۰ ،32۰ ،3۴۰ ،3۶۰ ،۴۰۰ ،۴5۰ ،5۰۰ ،55۰ که شیب ملایمی در بال های محصولINP دیده می شود.

تیرآهن IBE:این مدل تیرآهن در ترکیه و کره جنوبی تولید میشود. دارای بال پهن شکل به صورت H می‌باشد که طول بال‌ها نسبت به تیر آهن  IPE بزرگ‌تر می‌باشد. که در کنار آن دو کلمه آورده شده زمانی که کلمه ی لاتین V در کنار نام تیر آهن قرار می‌گیرد، به معنای آن است که تیرآهن سنگین وزن می‌باشد و هرگاه که حرف L در کنار نام تیر آهن قرار گرفته باشد، بدان معناست که تیر آهن سبک وزن می‌باشد. معمولا از این اهن در ساختان های بسیار بزرگ وساخت و ساز های مسکونی استفاده می شود.

از این آهن دو نوع داریم: HEA و HEB

تفاوت های این سه دراین است که:

مقاطع H استحکام و مقاومت بالاتری در مقابل نیروهای خمشی و برشی از خود نشان می دهد.

تیرهای H به علت سنگین وزن و پهن بودن بال ها می تواند به عنوان تکیه گاه عمودی و ستون مورد استفاده قرار بگیرد. هرچه پهنای بال ها بیشتر باشد به مقدار بیشتری می تواند تنش های جانبی را تحمل کند.

تیرآهن IPE محصولی I شکل و تیرآهن IPB محصولی H شکل و عریض است. از استحکام بالایی برخورداره. در سه نوع زیر تولید می شود.

st52 (1

St44 (2

3) St37

ازاین نمونه تیرآهن st44 در ذوب آهن اصفهان استفاده می شود.

نکاتی برای خرید آهن

1.وزن تیرآهن

هرچقدر وزن آهن بیشترباشد از قیمت بالایی برخوردار است. تیرآهن، سنگین تر کیفیت بالایی ندارد ممکن است در برخی مورد نیاز به تیرآهن سبک تری باشد.

  1. رنگ تیرآهن

باید رنگ تیرآهن به رنگ طبیعی باشد که این رنگ شامل طوسی پررنگ و مشکی است. وقتی در مجاورت هوا قرار میگیرد باید تغییر رنگ دهد.

  1. آنالیز برگ تیرآهن

در زمان خرید تیرآهن برای مشخص شدن برند و سایر مشخصات دقیق فنی می بایست برگ آنالیز محصول را دریافت کنید. این ورق حاوی نکات مختلفی از محصولی است که خریداری کردید. در برگ آنالیز درصد ترکیبات شیمیایی (درصد کربن، کرم و …) و خواص مکانیکی (استحکام تسلیم، مقاومت کششی نهایی و…) تیرآهن درج شده است. با بررسی این برگه با خیال راحت تر می توانید محصول خریداری شده را بررسی  نمایید.

  1. تعداد شاخه های تیرآهن

گاهی اوقات بعضی از افراد به دنبال خرید آهن به صورت شاخه ای هستند که شاخه شمار میگویند. اگر خرید به صورت بندیل تیرآهن باشد باید در نظر گرفت که تعداد شاخه در بندل هر کارخانه متفاوت است و به گونه ای خرید شود که تعداد شاخه ها برطرف کننده نیاز ما باشد.

  1. نحوه ارسال تیرآهن

طریقه ارسال بار و تخلیه آن را قبل از انجام معامله تعیین نمایید هزینه ارسال باتوجه به وزن و مسافتی که قرار است طی شود تعیین می گردد. باید شماره راننده باربر را بگیریم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *